Mener fedmemarkedet vil femdobles til 987 milliarder kroner i 2030

Novo Nordisk og Eli Lilly anses å dominere fedmemarkedet, som anses å nå 987 milliarder kroner innen 2030. 
TAR PLASS: De to selskapene vil dominere fedmemarkedet i lang tid fremover, spår analytiker. | Foto: Reuters/Mike Blake/File Photo, Novo Nordisk pr
TAR PLASS: De to selskapene vil dominere fedmemarkedet i lang tid fremover, spår analytiker. | Foto: Reuters/Mike Blake/File Photo, Novo Nordisk pr
Marketwire

Novo Nordisk og Eli Lilly vil forbli de dominerende aktørene i markedet for legemidler mot overvekt frem til 2030, ifølge Michael Shah i Bloomberg Intelligence, som likevel ser god plass til flere utfordrere.

Novo Nordisk og Eli Lilly vil fortsatt ha brorparten av det voksende markedet for fedmemedisiner i 2030.

Shah, som er bransjeanalytiker i Bloomberg Intelligence, oppgraderte denne uken sine estimater for det totale markedet for fedmemedisiner innen 2030. 

Han spår at markedet for fedmelegemidler vil ha mer enn femdoblet seg, til 93 milliarder dollar, eller 987 milliarder norske kroner, fra rundt seks milliarder dollar, eller drøyt 64 milliarder kroner, i fjor. 

«Novo Nordisk og Lilly vil dominere markedet for fedmemidler med markedsandeler på henholdsvis 40 og 47 prosent, ifølge vårt scenario,» skriver Michael Shah. 

Han påpeker at dette fortsatt vil gi god plass til utfordrere, deriblant danske Zealand Pharma. 

Når det gjelder Novo Nordisk, anslår Bloomberg Intelligence at salget av vektreduksjonsmedisinen Wegovy kan nå ni milliarder dollar, eller nær 95 milliarder norske kroner, i år. Det er nesten en dobling fra 47,9 milliarder norske kroner i fjor. 

Og innen 2029 kan Wegovy-salget være så høyt som 23 milliarder dollar, eller i underkant av 245 milliarder norske kroner, ifølge Bloombergs modeller. Salgsveksten for Wegovy anslås til og med å avta i 2027/28, når etterfølgeren cagrisema forventes å komme på markedet. Cagrisema antas å selge for 8,6 milliarder dollar, eller nesten 92 milliarder kroner, i 2030. 

Den store vinneren på den tiden vil imidlertid være Lillys fedmemiddel Zepbound, ifølge Bloomberg Intelligence. Det forventes å selge for 28,5 milliarder dollar, eller nesten 303 milliarder norske kroner, i 2030 og 4,6 milliarder dollar, tilsvarende nær 49 milliarder norske kroner, i år. 

I modellene har Bloomberg blant annet lagt til grunn at pasientene i gjennomsnitt vil bruke vektreduksjons-medisiner i 40 uker. En fersk undersøkelse blant amerikanske leger utført av Bloomberg Intelligence tyder på at pasientene står lenger på behandlingen enn tidligere antatt.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også