Pfizer vil være med i kampen om fedmemarkedet: – Vi kan spille og vinne, så vi skal spille
Som så mange andre i livsvitenskapsnæringen er Albert Bourla, administrerende direktør i Pfizer, tilstede i San Francisco for JP Morgans årlige heslekonferanse.
Fra scenen under konferansen fortalte Bourla at Pfizer ikke er ute av kampen om fedmemarkedet, til tross for at de droppet utviklingen av fase-2 kandidaten danuglipron i desember 2023, skriver nyhetsbyrået Reuters. Danuglipron var pille som skulle tas to ganger daglig, og var tiltenkt å bidra til vekttap.
– Pfizers posisjon er at vi tror at fedme er et område der vi har evnene til å spille og vinne. Så vi skal spille, sier Bourla.
De skal imidlertid ikke spille ved å kjøpe en kandidat sent i utviklingsløpet med en større prislapp, ifølge Bourla, som kaller et slikt oppkjøp «usannsynlig». Selskapet er nemlig tynget av kjempeoppkjøpet av Seagen, med prislappen 43 milliarder dollar.
Det er for øyeblikket Novo Nordisk og Eli Lilly som for alvor utnytter fedmemarkedet, som analytikere regner med vil vokse til å være verdt omtrent 100 millioner dollar i årlige salg innen slutten av 2020-tallet, skriver Reuters.
Relaterte artikler
Uavklart om omorganiseringen i Pfizer
For abonnenter