Pfizer vil være med i kampen om fedmemarkedet: – Vi kan spille og vinne, så vi skal spille

Albert Bourla mener Pfizer er i en god posisjon til å tjene på fedme-markedet, og uttaler at de ikke ønsker å kjøpe et produkt sent i utviklingen etter monsteroppkjøpet av Seagen.
SPILLER: Albert Bourla og Pfizer ønsker å være med i kampen om andeler i fedmemarkedet. | Foto: Fabrice Coffrini
SPILLER: Albert Bourla og Pfizer ønsker å være med i kampen om andeler i fedmemarkedet. | Foto: Fabrice Coffrini

Som så mange andre i livsvitenskapsnæringen er Albert Bourla, administrerende direktør i Pfizer, tilstede i San Francisco for JP Morgans årlige heslekonferanse.

Fra scenen under konferansen fortalte Bourla at Pfizer ikke er ute av kampen om fedmemarkedet, til tross for at de droppet utviklingen av fase-2 kandidaten danuglipron i desember 2023, skriver nyhetsbyrået Reuters. Danuglipron var pille som skulle tas to ganger daglig, og var tiltenkt å bidra til vekttap.

– Pfizers posisjon er at vi tror at fedme er et område der vi har evnene til å spille og vinne. Så vi skal spille, sier Bourla.

De skal imidlertid ikke spille ved å kjøpe en kandidat sent i utviklingsløpet med en større prislapp, ifølge Bourla, som kaller et slikt oppkjøp «usannsynlig». Selskapet er nemlig tynget av kjempeoppkjøpet av Seagen, med prislappen 43 milliarder dollar. 

Det er for øyeblikket Novo Nordisk og Eli Lilly som for alvor utnytter fedmemarkedet, som analytikere regner med vil vokse til å være verdt omtrent 100 millioner dollar i årlige salg innen slutten av 2020-tallet, skriver Reuters.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

NÅDDE IKKE MÅL: CLARION-CKD fase 3-studien nådde ikke sitt primære endepunkt. | Foto: Tom Little

Novo Nordisk-studie med blodtrykkskandidat flopper

Les også