J&J endrer design – Janssen får nytt navn

Johnson & Johnsons legemiddelavdeling, som frem til nå har vært kjent som Janssen, omdøpes, samtidig som gigantselskapet endrer visuell profil.
NY LOGO: Johnson & Johnson har byttet ut sin tidligere logo i kursiv med en som er «skarpere og mer moderne», i kjølvannet av utskillelsen av forbrukerhelsedelen av selskapet. | Foto: J&J
NY LOGO: Johnson & Johnson har byttet ut sin tidligere logo i kursiv med en som er «skarpere og mer moderne», i kjølvannet av utskillelsen av forbrukerhelsedelen av selskapet. | Foto: J&J

Verdens største helseselskap, Johnson & Johnson, som har betydelige eiendeler innenfor både medisinsk teknisk utstyr og legemiddelfeltet, endrer i disse dager den visuelle profilen sin. Siden 1887 har selskapets logo vært gjenkjennlig som ved en kursiv skrifttype, som skal være basert på en signatur skrevet av med-grunnlegger James Wood Johnson, skriver Associated Press.

Nå har selskapet byttet ut den klassiske logoen med en mer moderne, skarpere variant som skal reflektere «det skjerpede fokuset deres på legemidler og medisinsk utstyr» etter at de skilte ut forbrukerhelseavdelingen sin til et eget selskap, Kenvue, tidligere i år.

En ledd i denne skjerpede satsingen og det nye grafiske uttrykket er en navnendring hos legemiddelavdelingen som inntil nylig var kjent som Janssen, nå skal hete Johnson & Johnson Innovative Medicine.

Janssen ble en del av Johnson & Johnson-konsernet i 1961. Janssen Pharmaceuticals ble grunnlagt i Belgia av Paul Janssen i 1953.

I Norge er J&Js legemiddelavdeling registrert som Janssen-Cilag AS. Cilag er et sveitsisk legemiddelselskap som ble kjøpt i 1959 av J&J, og som har felles markedsføringsapparat med Janssen. 

Medtek-delen av Johnson & Johnson skal fortsette å hete «Johnson & Johnson MedTech».

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Les også