Helseinkubator vil hjelpe 11 nye entreprenører med kommersialiseringsløp

Aleap skal hjelpe helse-entreprenører og selskap med innovasjon og kommersialisering i en «bootcamp». 
GIR INNOVASJONSHJELP: – Vi ønsker å bidra til at flere forskningsprosjekter innen helse kommersialiseres, sier Mariann Dønnum, forretningsrådgiver i Aleap. | Foto: Aleap
GIR INNOVASJONSHJELP: – Vi ønsker å bidra til at flere forskningsprosjekter innen helse kommersialiseres, sier Mariann Dønnum, forretningsrådgiver i Aleap. | Foto: Aleap

Helseinkubatoren Aleap, som har en hovedvekt av oppstartsselskaper innen medtek, skal i gang med «bootcamp»: Målet er at forskningsprosjekter og oppstartsselskaper lykkes med sitt kommersialiseringsløp. 

Inven2 og Veksthuset for verdiskaping ved Universitetet i Oslo er med som partnere.

– Innovasjon innen helse er komplekst, sier Mariann Dønnum, forretningsrådgiver i Aleap AS og ansvarlig for bootcampen.

– Vi ønsker å bidra til at flere forskningsprosjekter innen helse kommersialiseres. Inven2 og Veksthuset har forskningsprosjekter og Aleap har ekspertise som kan bidra med innsikt i kommersialiseringsprosessen og verktøy som tidligfaseprosjekter kan bruke til å navigere på veien til markedet, sier Dønnum i en pressemelding. 

I denne runden har Aleap tatt opp totalt 11 prosjekter/selskaper, hvorav fem er prosjekter fra Veksthuset ved Universitetet i Oslo, tre fra Inven2 og tre fra tidligfaseselskap

– Veksthuset for verdiskaping er UiO sin innovasjonsenhet. Aleap bootcamp er et fantastisk tilskudd til vårt arbeid der vi bistår forskere ved UiO med translasjon av forskning og modning av innovasjonsidéer i tidlig fase slik at mer kunnskap fra forskningen blir tatt i bruk, sier senior innovasjonsrådgiver Beate Rygg Johnsen i meldingen. 

En-til-en-rådgiving

Gjennom bootcampen får forskerne kunnskap om innovasjon og kommersialisering. Parallelt får de en-til-en-rådgiving av Veksthusets innovasjonsrådgivere. Dette sikrer forståelse og framdrift, ifølge Aleap.

På bootcampen får deltakerne en introduksjon til de mest relevante temaene og en mulighet til å diskutere sin idé med eksperter.

Bootcampen går over to måneder, med samlinger for gründerne over fem fulle dager i Forskningsparken.

Campen avsluttes med en konkurranse der hvert prosjekt presenterer seg for et uavhengig panel med eksperter. Vinneren får en premie på 25 000 kroner fra Inven2, som skal brukes til å kjøpe seg videre rådgivning og tjenester for å ta prosjektet videre.

140 selskaper

Aleap har siden oppstarten i 2016 arbeidet med over 140 selskaper som ifølge inkubatoren har skapt mer enn 700 arbeidsplasser de siste 5 årene. Mer enn 90 prosent av bedriftene er fortsatt aktive. Til sammen har bedriftene hentet over 3,7 milliarder kroner i kapital og samlet sett har de en verdisetting på over 4,5 milliarder kroner, ifølge Aleap. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

NÅDDE IKKE MÅL: CLARION-CKD fase 3-studien nådde ikke sitt primære endepunkt. | Foto: Tom Little

Novo Nordisk-studie med blodtrykkskandidat flopper

Les også