Kernel satser på tannhelsetjenesten med ny journalløsning

Konsernet bak e-helseselskapet Dips bygger nå en journalløsning for tannhelsetjenesten. 
VIL DIGITALISERE TANNLEGENE: – Vårt mål er å gi tannhelsepersonell tilgang til de samme nasjonale tjenestene som annet helsepersonell har, sier konsernsjef i Kernel, Thomas Smedsrud. | Foto: Kernel
VIL DIGITALISERE TANNLEGENE: – Vårt mål er å gi tannhelsepersonell tilgang til de samme nasjonale tjenestene som annet helsepersonell har, sier konsernsjef i Kernel, Thomas Smedsrud. | Foto: Kernel

– Hittil har tannleger og tannpleiere vært nedprioritert i digitaliseringsarbeidet. Fremdeles brukes papirpost som verktøy i tannhelsetjenesten. Dette vil vi endre, sier Thomas Smedsrud, administrerende direktør i Kernel. 

Konsernet - som står bak blant annet Dips - bygger nå en en ny journalløsning for tannhelsetjenesten. Det nye systemet vil få navnet Sonett og utvikles i tett samarbeid med tannhelsepersonell, skriver selskapet i en pressemelding. 

– Vårt mål er å gi tannhelsepersonell tilgang til de samme nasjonale tjenestene som annet helsepersonell har. Henvisninger fra tannhelsetjenesten sendes og mottas i dag hovedsakelig per post, sier Smedsrud. 

Papir-resepter

Resepter i tannhelsetjenesten skrives også stort sett på papir, selv om fastleger har hatt tilgang til elektronisk resept i over ti år, viser han til. 

– Med Sonett ønsker vi å invitere tannleger, tannpleiere og tannhelsesekretærer inn i det digitale helsefellesskapet. 

Sonett utvikles som et skybasert system, og innebærer at alle oppdateringer av programvare og takster skjer automatisk uten at brukeren må involveres. 

– Vi ble veldig overrasket da tannlegene vi intervjuet fortalte at de selv oppgraderer programvare og takstene med minnepenn, sier Lars-Harald Green, daglig leder i Kernel-selskapet Kvikna, som har ansvaret for utviklingen av den nye journalen. 

Lars-Harald Green, daglig leder i Kvikna. | Foto: Kvikna
Lars-Harald Green, daglig leder i Kvikna. | Foto: Kvikna

Skal utforske kunstig intelligens

Sonett har også planlagt å bruke kunstig intelligens for å automatisere tidkrevende oppgaver.

«Ambient listening», hvor journalen føres automatisk ved å lytte til hva som blir sagt under konsultasjonen, er noe av det første Kvikna ønsker å utforske. 

Kvikna vil også se på muligheten for å bruke kunstig intelligens for å tolke røntgenbilder

– Flere offentlige tannklinikker ønsker bedre samhandling med kommunehelsetjenesten, mens andre forteller oss at de trenger bedre oversikt over totalvirksomheten. Alle er frustrert over mengden papir og tunge prosesser. Vi lytter til behovene og lager hypoteser og skisser til hvordan dette kan løses best mulig, før vi begynner å skrive kode, sier Green.

Kernel-konsernet består av Dips, Dips Front, Aidn, Kvikna, Remin, Extensor, Deepinsight, Diagraphit og Davidhorn.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også