Novo Nordisk avviser at fotoutstilling kan defineres som reklame

Fotoutstillingen Skyggen av oss på Rådhusplassen i Oslo, vurderes av Novo Nordisk å være «godt innenfor rammene av det som er helse- og sykdomsinformasjon, og det er unntatt fra regelverket for reklame for legemidler», skriver Tor Frostelid, direktør for samfunns- og myndighetskontakt i Novo Nordisk Norge, i en epost til Morgenbladet.
I en epost til MedWatch skriver Frostelid at han ikke har noen ytterligere kommentarer til saken, utover det han har uttalt til Morgenbladet.
«Utstillingsprosjektet «Skyggen av oss» kaster lys over de personlige historiene til syv mennesker som er overskygget av sin egen overvekt», heter det i beskrivelsen av prosjektet, som Novo Nordisk har finansiert og initiert.
Statens legemiddelverk nå vil undersøke hvorvidt kampanjen er innenfor regelverket.
– Vi vil se nærmere på denne kampanjen. Det er ikke lov å reklamere direkte eller indirekte for legemidler mot allmennheten. Reklame er for eksempel en informasjonskampanje eller holdningspåvirkning hvor hensikten er å øke bruken av legemidler, sier Christel Nyhus, seniorrådgiver i SLV til Morgenbladet.
– Nei, det er ikke noe krav om å kontakte Legemiddelverket i forbindelse med legemiddelfirmaers utarbeidelse av materiell og informasjon, og Legemiddelverket har heller ingen ordning for å be om forhåndsvurdering av materiell, heter det videre fra Frostelid.