Salgsvekst for Abbott, med unntak av koronadiagnostikk

Den store nedgangen i salget av koronadiagnostikk førte til en samlet salgsnedgang på 11,4 prosent for Abbott i årets andre kvartal sammenlignet med i fjor, skriver Fierce Pharma.
Det øvrige salget til selskapet økte derimot med 11,5 prosent, blant annet innen medisinskteknisk utstyr, ernæring og legemidler.
Selskapet hever nå prognosene for salgsvekst i 2023, ekskludert salget av koronatester, til «lavt tosfiret» prosentandel, opp fra det tidligere anslaget på «høyt ensifret», skriver Fierce Pharma.
– Vi oppnår sterk vekst i vår underliggende basisvirksomhet, sier administrerende direktør Robert Ford om resultatene.
– Vi forventer at vår svært produktive pipeline kommer til å opprettholde framdriften og at den posisjonerer oss for vekst i fremtiden.
Abbott omsatte for totalt 10 milliarder dollar i det andre kvartalet. Medisinskteknisk utstyr stod for mesteparten av salget og dro inn 4,3 milliarder dollar, en økning på 13,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Avdelingen for diagnostikk omsatte for 2,3 milliarder dollar.