Novo Nordisk sitt fedmemiddel kan få konkurranse

Vekttapsmiddelet Wegovy ser ut til å få konkurranse fra en ny legemiddelkandidat fra amerikanske Amgen.
MØTER KONKURRANSE: Novo Nordisk-direktør Lars Fruergaard kan møte konkuranse på storsatsningen Wegovy nå som Amgen utvikler sitt eget fedmemiddel. | Foto: Stine Bidstrup/ERH
MØTER KONKURRANSE: Novo Nordisk-direktør Lars Fruergaard kan møte konkuranse på storsatsningen Wegovy nå som Amgen utvikler sitt eget fedmemiddel. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Handelsbanken i Danmark vurderer det til at at Wegovy kan møte på «heftig» konkurranse fra Amgens AMG 133, skriver Marketwire ifølge danske MedWatch.

Novos Wegovy er basert på virkestoffet semaglutid, som også er virkestoffet i diabetesmedisinen Ozempic.

AMG 133 er for øyeblikket kun i fase 1-studier, men det er angivelig en av de mest «hypede» fase 1-aksjene i bransjen, ifølge Handelsbanken.

Den fremste grunnen er at middelet kun skal brukes en gang i måneden i motsetning til Wegovy som må tas ukentlig, og at AMG 133 viser 14,5 prosent vekttap etter bare 85 dager. Wegovy-pasienter har derimot et gjennomsnittlig vekttap på 14,9 prosent først etter 476 dager.

– Novo står nå overfor en stor utfordring på fedmemarkedet, særlig tatt i betraktning at 64 prosent av det forventede salget i 2027 vil stamme fra semaglutid, med AMG 133 som potensiell konkurrent, skriver Handelsbanken i en kommentar.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

VIL EKSPANDERE INTERNASJONALT: Torbjørn Aamodt og Sensio er glad for å ha landet oppkjøpet med Nordic Capital Evolutions. | Foto: Ingar Sørensen

Sensio solgt til Nordic Capital

For abonnenter