Skal lage en plan for innføring av KI i helsetjenesten

Bruk av kunstig intelligens-systemer er definitivt en del av løsningen på utfordringen med personellmangel og ventetider, mener Helsedirektoratet. 
KI-PLAN: – Teknologien er jo fortsatt relativt ny og umoden, men vi ser allerede nå gode eksempler på at KI-systemer kan bidra til få ned ventetidene, sier helsedirektør Bjørn Guldvog. | Foto: Beate Oma Dahle / NTB
KI-PLAN: – Teknologien er jo fortsatt relativt ny og umoden, men vi ser allerede nå gode eksempler på at KI-systemer kan bidra til få ned ventetidene, sier helsedirektør Bjørn Guldvog. | Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– Kunstig intelligens kan avlaste ved å forenkle en del oppgaver som i dag tar unødvendig mye tid fra helsepersonell. Teknologien kan bidra til å gi helsepersonell mer tid til direkte pasientbehandling, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet leder Helsedirektoratet arbeidet med en felles plan for trygg og sikker innføring av kunstig intelligens (KI) i helse- og omsorgssektoren. 

– Teknologien er jo fortsatt relativt ny og umoden, men vi ser allerede nå gode eksempler på at KI-systemer kan bidra til få ned ventetidene, sier Guldvog i en pressemelding. 

– Planen vi jobber med skal anbefale tiltak som bør gjennomføres i 2024 og 2025, slik at KI-systemer får en plass for å effektivisere administrative oppgaver – men også til kliniske oppgaver og forbedre helsetjenesten, sier Guldvog.

Planen lages i samarbeid med Direktoratet for medisinske produkter, Helsetilsynet, Folkehelseinstituttet, de regionale helseforetakene, KS og kompetansenettverket KIN (Kunstig intelligens i norsk helsetjeneste).

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

NÅDDE IKKE MÅL: CLARION-CKD fase 3-studien nådde ikke sitt primære endepunkt. | Foto: Tom Little

Novo Nordisk-studie med blodtrykkskandidat flopper

Les også