Ny rapport anslår EPJ-markedet i Norge til å utgjøre 1,7 milliarder kroner

En spørreundersøkelse blant leverandører av elektronisk pasientjournal (EPJ) i Norge anslår en gjennomsnittlig årlig vekst på 18 prosent mellom 2020 og 2022, i EPJ-markedet. 
MARKEDSANALYSE: Gartner har gjennomført en spørreundersøkelse blant EPJ-leverandører i Norge. | Foto: Colourbox
MARKEDSANALYSE: Gartner har gjennomført en spørreundersøkelse blant EPJ-leverandører i Norge. | Foto: Colourbox

I mars forelå en rapport fra Direktoratet for e-helse, gjort på bestilling fra Helse- og omsorgsdepartementet som kartlegger leverandører av elektronisk pasientjournal (EPJ). Rapporten viste blant annet at markedet er i ferd med å konsolidere seg

Les også: Ny kartlegging av EPJ-leverandører: – Markedet går i riktig retning

I tillegg til denne kartleggingen, ble det også utført en spørreundersøkelse av analyseselskapet Gartner, på oppdrag fra Direktoratet for e-helse, i form av en analyse av journalleverandørmarkedet. Denne markedsanalysen er kun basert på svar fra leverandørene. 

Rapporten: Norske EPJ-leverandører har høy markedsandel

I Gartner-rapporten estimeres det totale EPJ-markedet til å være på omtrent 1 742 millioner kroner i 2022, med en gjennomsnittlig årlig vekst (CAGR) på 18 prosent mellom 2020 og 2022. 

Til sammenligning var markedsstørrelsen for EPJ-markedet i Norge i 2014 - med syv deltakende leverandører - 551 millioner kroner (justert for inflasjon: 551 millioner kroner i 2014 er 714 millioner kroner i 2023). Veksten i markedsstørrelsen kan trolig forklares av det et større omfang av leverandører i denne nye undersøkelsen. Det høye aktivitetsnivået i EPJ-markedet etter pandemien har trolig også bidratt til dette. 

Rapporten indikerer at de norske EPJ-leverandørene i 2021 hadde sterk tilstedeværelse i markedet med totalt 60 prosent av markedsandelen, og kombinert med såkalte spesialist-EPJ-leverandører - totalt 72 prosent av markedsandelen. Globale megasuite EPJ-er og noen europeiske EPJ-leverandører hadde 28 prosent av markedsandelen i Norge. 

Spørreundersøkelsen ble gjennomført i perioden desember 2022 til februar 2023.

Ingen fullstendig oversikt

Rapporten tar imidlertid høyde for flere begrensninger og forbehold, da den kun fokuserer på svarene som er hentet inn fra EPJ-leverandørene. Den inkluderer ikke perspektivet til brukere og brukergrupper, og gir derfor ikke oversikt over hvor godt EPJ-er møter brukerbehov, understreker Gartner i rapporten:

  • I rapporten er leverandører av EPJ-løsninger i Norge bedt om å oppgi sin årlige inntekt fra EPJ-produkter fra 2020 til 2022. Størrelsen på det norske EPJ-markedet som presenteres i rapporten er basert på disse leverandørsvarene.
  • Det er mulig at noen leverandører har inkludert tjenester, som konsulenttjenesters inntekter nært knyttet til deres EPJ-løsning, mens andre leverandører kan ha inkludert kun inntektene generert fra selskapets applikasjonstjenester.
  • Av respondentene som er aktive i det norske markedet ga 60 prosent informasjon om sine EPJ-løsning-inntekter i Norge, mens 40 prosent av leverandørene ikke ga informasjon om inntekter eller ikke deltok i undersøkelsen i det hele tatt.
  • For de leverandørene som ikke offentliggjør informasjonen om EPJ-inntekter fra det norske markedet, har Gartner estimert de respektive inntektene basert på offentlig tilgjengelig informasjon.

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

Les også

VIL EKSPANDERE INTERNASJONALT: Torbjørn Aamodt og Sensio er glad for å ha landet oppkjøpet med Nordic Capital Evolutions. | Photo: Ingar Sørensen

Sensio solgt til Nordic Capital

For abonnenter

DIPS-TOPP: Thomas Smedsrud tok over som daglig leder i Dips og konsernsjef i morselskapet Kernel i fjor. | Photo: Dips

Dips økte inntektene med 29 prosent

For abonnenter