Disse legemiddelselskapene brukte mest på forskning og utvikling

Mye tyder på at FoU-budsjettene er i ferd med å normalisere seg etter forsknings-bonanzaen under pandemien.
FORSKET FREM NYE LEGEMIDLER: De ti selskapene brukte til sammen 104 milliarder dollar på å forske fram nye legemidler i fjor, ifølge Fierce Pharma. | Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox
FORSKET FREM NYE LEGEMIDLER: De ti selskapene brukte til sammen 104 milliarder dollar på å forske fram nye legemidler i fjor, ifølge Fierce Pharma. | Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox

Den store økningene i budsjettene til forsknings og utvikling (FoU) som fant sted under koronapandemien, er ferd med å flate ut for verdens legemiddelselskap. 

Det viser en oversikt som Fierce Pharma har laget over hvilke legemiddelselskapene som brukes mest penger på FoU. 

Johnson & Johnson økte eksempelvis utgiftene med 21 prosent i 2021, men reduserte utgiftene med én prosent i 2022. 

Det er verdt å merke seg at noen av selskapene på listen, som Roche og Johnson & Johnson, også driver med forskning og utvikling av medisinsk utstyr, mens selskap som Bristol Myers Squibb og Novartis i hovedsak utvikler legemidler.

Følgende ti selskap brukte mest penger - totalt 104 milliarder dollar - på forskning og utvikling i 2022: 

1. Roche

FoU-budsjett: 14.05 milliarder Swiss francs (14.71 milliarder dollar)
Endring fra 2021: + 2.7 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 22 prosent

Til tross for Roches store budsjett ble fjoråret preget av mislykkede studier på vanskelige indikasjoner, deriblant to Alzheimers-kandidater. 

I år knyttes det store forventninger til fase 3-studier på antistoffbehandlingene glofitamab og tiragolumab, i tillegg til genterapien SRP-9001 (delandistrogene moxeparvovec), som testes på Duchennes muskeldystrofi, og som det forventes resultater fra mot slutten av året. 

2. Johnson & Johnson

FoU-budsjett: 14.6 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 0.8 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 15,4 prosent

Blant de største satsingene til J&J er nipocalimab, som selskapet tilegnet seg da de kjøpte Momenta Pharmaceuticals for 6,5 milliarder dollar. 

Nipocalimab, som J&J kaller « én i ett produkt» blir testet på minst ti indikasjoner, og det planlegges for ytterligere indikasjoner. Selskapet tror legemidlet vil ha største effekt innen revmatologi, fostersykdommer og sjeldne sykdommer. 

3. MSD

FoU-budsjett: 13.55 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 10.6 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 23 prosent

Selskapet har over 80 fase 2-studier og 30 fase 3-studier gående, i et forsøk på gjøre porteføljen mer mangfoldig og inntektene i større grad uavhengig av multiblockbusteren Keytruda. 

Selskapet har styrket satsingen på hjerte- og karsykdommer, og håper å få godkjennelse for åtte kardio-kandidater som MSD håper kan gi inntekter på 10 milliarder dollar på midten av 2030-tallet.

4. Pfizer

FoU-budsjett: 11.43 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 10 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 11,4 prosent

Pfizer regner med å lansere 19 produkter i løpet av det neste halvannet året, hvorav femten er forsket fram av selskapet egen FoU-avdeling. 

RSV-vaksinen til selskapet skal vurderes av amerikanske legemiddelmyndigheter i mai. Pfizer har i tillegg utviklet en vaksinene mot pneumokokk, Prevnar 20, som også skal vurderes i løpet av våren. 

5. Novartis

FoU-budsjett: 10 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 5 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 20 prosent

Høydepunkt for Novartis i 2022 var fase 3-resultatene fra iptacopan, som er en oralt administrert faktor B-hemmer. 

Iptacopan kan vise til bedre resultater enn Astrazenecas Soliris og Ultomiris. Novartis har derfor tro på at kandidaten kan bli en mulitblocbuster som årlig genererer over 3 milliarder dollar. 

Det sveitsiske selskapet vil i tiden framover satse på fem terapeutiske områder: Hjerte- og karsykdommer, hematologi, solide svulster, immunologi og nevrovitenskap.

6. Astrazeneca

FoU-budsjett: 9.76 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 0.3 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 22 prosent

Vaksinesatsingen til Astrazeneca kan ikke sies å være en suksess. Selskapet skal ikke lage nye koronavaksiner, og har skrotet en mislykket RSV-vaksine. 

Selskapet satser nå blant annet på onkologi og ser en mulig blockbuster i rilvegostomig, et monospesifikk antistoff som snart skal testes i fase 3. 

7. Bristol Myers Squibb

FoU-budsjett: 9.51 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 6.7 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 21 prosent

Selskapet har nettopp lansert ni nye produkter. Den gjenværende pipelinen er dominert av partnerskap der utviklingskostnadene deles, noe som gjør at FoU-budsjettet ikke er like høyt som tidligere år. 

I år skjer det mye innen onkologi for selskapet, som blant annet ønsker å utvide indikasjoner for CAR-T-behandlingene Abecma og Breyanzi. 

8. Eli Lilly

FoU-budsjett: 7.19 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 4 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 25 prosent

Eli Lilly er selskapet på listen som brukte den største andelen - 25 prosent - av inntektene på FoU i 2022. 

Alzheimers-behandling donanemab er en av de største satsingene. Det pågår for tiden en fase 3-studie med pasienter som har mild sykdom. Om studien lykkes, kan legemidlet bli et av de første som bremser utviklingen av sykdommen, sammen med lecanemab som Biogen og Eisai står bak. 

9. Sanofi

FoU-budsjett: 6.71 milliarder euro (7.06 milliarder dollar)
Endring fra 2021: + 18 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 16 prosent

Selskapet økte FoU-budsjettet med hele 18 prosent i 2022, og satsingen på immunologi og egen mRNA-vaksineplattform sto for størsteparten av økningen. 

I 2022 brukte Sanofi også flere hundre millioner dollar på samarbeidsavtaler med biotekselskaper som ABL Bio, Adagene, IGM Biosciences, Innate Pharma og Seagen. Det ble også satset på kunstig intelligens, og selskapet inngikk avtaler med Exscientia og Insilico Medicine. 

10. Abbvie

FoU-budsjett: 6.51 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 6 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 11,2 prosent 

Abbvie har over 50 kandidater som befinner seg i fase 2- eller fase 3, hvorav blant annet alopecia areata (flekkvis hårtap) og vitiligo (hvite flekker i huden) er blant indikasjonene Abbvie-sjef Richard Gonzalez skal ha vektlagt som spesielt betydningsfulle. 

Kilde: Fierce Pharma

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå

NÅDDE IKKE MÅL: CLARION-CKD fase 3-studien nådde ikke sitt primære endepunkt. | Foto: Tom Little

Novo Nordisk-studie med blodtrykkskandidat flopper

Les også