Disse legemiddelselskapene brukte mest på forskning og utvikling
Den store økningene i budsjettene til forsknings og utvikling (FoU) som fant sted under koronapandemien, er ferd med å flate ut for verdens legemiddelselskap.
Det viser en oversikt som Fierce Pharma har laget over hvilke legemiddelselskapene som brukes mest penger på FoU.
Johnson & Johnson økte eksempelvis utgiftene med 21 prosent i 2021, men reduserte utgiftene med én prosent i 2022.
Det er verdt å merke seg at noen av selskapene på listen, som Roche og Johnson & Johnson, også driver med forskning og utvikling av medisinsk utstyr, mens selskap som Bristol Myers Squibb og Novartis i hovedsak utvikler legemidler.
Følgende ti selskap brukte mest penger - totalt 104 milliarder dollar - på forskning og utvikling i 2022:
1. Roche
FoU-budsjett: 14.05 milliarder Swiss francs (14.71 milliarder dollar)
Endring fra 2021: + 2.7 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 22 prosent
Til tross for Roches store budsjett ble fjoråret preget av mislykkede studier på vanskelige indikasjoner, deriblant to Alzheimers-kandidater.
I år knyttes det store forventninger til fase 3-studier på antistoffbehandlingene glofitamab og tiragolumab, i tillegg til genterapien SRP-9001 (delandistrogene moxeparvovec), som testes på Duchennes muskeldystrofi, og som det forventes resultater fra mot slutten av året.
2. Johnson & Johnson
FoU-budsjett: 14.6 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 0.8 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 15,4 prosent
Blant de største satsingene til J&J er nipocalimab, som selskapet tilegnet seg da de kjøpte Momenta Pharmaceuticals for 6,5 milliarder dollar.
Nipocalimab, som J&J kaller « én i ett produkt» blir testet på minst ti indikasjoner, og det planlegges for ytterligere indikasjoner. Selskapet tror legemidlet vil ha største effekt innen revmatologi, fostersykdommer og sjeldne sykdommer.
3. MSD
FoU-budsjett: 13.55 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 10.6 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 23 prosent
Selskapet har over 80 fase 2-studier og 30 fase 3-studier gående, i et forsøk på gjøre porteføljen mer mangfoldig og inntektene i større grad uavhengig av multiblockbusteren Keytruda.
Selskapet har styrket satsingen på hjerte- og karsykdommer, og håper å få godkjennelse for åtte kardio-kandidater som MSD håper kan gi inntekter på 10 milliarder dollar på midten av 2030-tallet.
4. Pfizer
FoU-budsjett: 11.43 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 10 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 11,4 prosent
Pfizer regner med å lansere 19 produkter i løpet av det neste halvannet året, hvorav femten er forsket fram av selskapet egen FoU-avdeling.
RSV-vaksinen til selskapet skal vurderes av amerikanske legemiddelmyndigheter i mai. Pfizer har i tillegg utviklet en vaksinene mot pneumokokk, Prevnar 20, som også skal vurderes i løpet av våren.
5. Novartis
FoU-budsjett: 10 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 5 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 20 prosent
Høydepunkt for Novartis i 2022 var fase 3-resultatene fra iptacopan, som er en oralt administrert faktor B-hemmer.
Iptacopan kan vise til bedre resultater enn Astrazenecas Soliris og Ultomiris. Novartis har derfor tro på at kandidaten kan bli en mulitblocbuster som årlig genererer over 3 milliarder dollar.
Det sveitsiske selskapet vil i tiden framover satse på fem terapeutiske områder: Hjerte- og karsykdommer, hematologi, solide svulster, immunologi og nevrovitenskap.
6. Astrazeneca
FoU-budsjett: 9.76 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 0.3 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 22 prosent
Vaksinesatsingen til Astrazeneca kan ikke sies å være en suksess. Selskapet skal ikke lage nye koronavaksiner, og har skrotet en mislykket RSV-vaksine.
Selskapet satser nå blant annet på onkologi og ser en mulig blockbuster i rilvegostomig, et monospesifikk antistoff som snart skal testes i fase 3.
7. Bristol Myers Squibb
FoU-budsjett: 9.51 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 6.7 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 21 prosent
Selskapet har nettopp lansert ni nye produkter. Den gjenværende pipelinen er dominert av partnerskap der utviklingskostnadene deles, noe som gjør at FoU-budsjettet ikke er like høyt som tidligere år.
I år skjer det mye innen onkologi for selskapet, som blant annet ønsker å utvide indikasjoner for CAR-T-behandlingene Abecma og Breyanzi.
8. Eli Lilly
FoU-budsjett: 7.19 milliarder dollar
Endring fra 2021: + 4 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 25 prosent
Eli Lilly er selskapet på listen som brukte den største andelen - 25 prosent - av inntektene på FoU i 2022.
Alzheimers-behandling donanemab er en av de største satsingene. Det pågår for tiden en fase 3-studie med pasienter som har mild sykdom. Om studien lykkes, kan legemidlet bli et av de første som bremser utviklingen av sykdommen, sammen med lecanemab som Biogen og Eisai står bak.
9. Sanofi
FoU-budsjett: 6.71 milliarder euro (7.06 milliarder dollar)
Endring fra 2021: + 18 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 16 prosent
Selskapet økte FoU-budsjettet med hele 18 prosent i 2022, og satsingen på immunologi og egen mRNA-vaksineplattform sto for størsteparten av økningen.
I 2022 brukte Sanofi også flere hundre millioner dollar på samarbeidsavtaler med biotekselskaper som ABL Bio, Adagene, IGM Biosciences, Innate Pharma og Seagen. Det ble også satset på kunstig intelligens, og selskapet inngikk avtaler med Exscientia og Insilico Medicine.
10. Abbvie
FoU-budsjett: 6.51 milliarder dollar
Endring fra 2021: - 6 prosent
FoU-utgifter i forhold til samlet inntekt: 11,2 prosent
Abbvie har over 50 kandidater som befinner seg i fase 2- eller fase 3, hvorav blant annet alopecia areata (flekkvis hårtap) og vitiligo (hvite flekker i huden) er blant indikasjonene Abbvie-sjef Richard Gonzalez skal ha vektlagt som spesielt betydningsfulle.
Kilde: Fierce Pharma