Det etiske rådet for markedsføring som legemiddel-selskaper i Storbritannia må følge, det såkalte Prescription Medicines Code of Practice Authority (PMCPA), avgjorde nylig at Astrazeneca har brutt tre PMCPA klausuler ved at en ansatt likte og kommenterte et innlegg på LinkedIn.
En person som blir betalt av Astrazeneca hadde likt et innlegg på Linkedin om nye studieresultater for selsapets hjertemedisinen Forxiga. Den ansatte hadde likt dette innlegget, og kommentert «Gratulerer», skriver fiercepharma.
Det etiske rådet fant at dette bryter med Astrazenecas egne retningslinjer for sosiale medier, som erklærer at de som jobber for selskapet ikke skal engasjere seg i slike innlegg.
Innlegget brøt også med PMCPA sine regler fordi «den ansatte hadde spredt innlegget til medlemmer av offentligheten både innen og utenfor Linkedin-nettverket ved å like og kommentere», og «oppmuntret folk til å spørre helsepersonell om å forskrive en spesifikk reseptbelagt medisin».
Selskapet ble derfor funnet skyldig i å ha brutt klausul 5.1, som er å feile i å opprettholde høy standard. Klausul 26.1, som er å markedsføre en reseptbelagt medisin til offentligheten, og klausul 26.2 for å ha oppmuntret medlemmer i offentligheten til å spørre helsepersonell om en spesifikk reseptbelagt medisin i Storbritannia.
Astrazeneca ble ikke funnet skyldig i det mest alvorlige bruddet, kjent som klausul to, som er å bringe «vanære» til industrien.