Novo Nordisk i Sverige får refs for markedsføring av diabetes-legemiddel
![FELT FOR FEILAKTIG MARKEDSFØRING: Novo Nordisk i Sverige har brutt bransjes eget etiske regelverk i markedsføringen av sin diabetesmedisin. | Foto: Novo Nordisk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/14833596/oxa8hf/ALTERNATES/schema-16_9/novo-nordisk-kontakt-sverige-1.jpg.corpimgo.jpg)
Novo Nordisk markedsfører GLP1-anaologen Ozempic, med virkestoffet semaglutid for voksne med deiabetes type 2, en pasientbrosjyre løfter selskapet frem tre fordeler med legemidlet: I tillegg til å skrive at det gir bedre blodsukkerkontroll samt redusere risiko for hjerte-karsykdom, framholdes det at Ozempic «Hjelper deg å gå ned i vekt», skriver svenske Läkemedelsvärlden.
Semaglutid
I seg selv kan påstanden dog være riktig, ifølge IGN: Den aktive substansen semaglutid er også godkjent som legemiddel for vektreduksjon i EU, men under et annet produktnavn.
Informationsgranskningsnämnden, IGN, anser imidlertid at påstanden i brosjyren bryter mot bransjens etiske regelverk for markedsføring gjennom å nevne vektreduksjon i brosjyren. IGN framholder i sin fellelse at legemidlet ikke er godkjent for dette, og at påstanden derfor er villedende.
– Ikke slike brosjyrer i Norge
Novo Nordisk i Norge opplyser til MedWatch at de ikke utgir slike pasientbrosjyrer som det vises til i saken fra Sverige.
I Norge har Statens legemiddelverk opplyst at salget av Ozempic tre- til firedoblet seg. De fleste får legemiddelet for behandling av diabetes type 2 og på blå resept. Samtidig er mer enn 20 prosent av salget nå på hvit resept, der pasienten betaler alt selv.
– Det er rimelig å tro at dette er pasienter som får legemiddelet foreskrevet som slankemedisin, har overlege i Legemiddelverket Ingrid Aas uttalt til TV2.
Relaterte artikler
Fedmemiddel tilgjengelig i Norge – til vurdering hos SLV
For abonnenter