Leo Pharma får utvide markedsføringen av Sanofi-konkurrent

Danske Leo Pharma får nå lov til å selge legemiddelet Adtralza (tralokinumab), som kan brukes til å behandle atopisk eksem, til unge i aldersgruppen 12-17 år, melder danske MedWatch.
Leo Pharma håper dermed å utfordre Sanofi og Regeneron sin suksess med Dupixent (dupilumab). Dupix er en multiblockbuster og solgte for mer enn fem milliarder dollar i 2021. Sanofi anslår at den på sikt vil omsette for 13 milliarder euro årlig, skriver MedWatch.
Dupix er godkjent til flere pasientgrupper enn Adtralza. I USA er legemiddelet blant annet godkjent til spedbarn helt ned til seksmånedersalderen.
Analysehuset Globaldata tror derfor at Dupixent vil dominere markedet for behandling av atopisk eksem i mange år framover.
Godkjenning fra EU-kommisjonen var forventet og kommer etter at EMAs komité for legemidler til mennesker (CHMP) i september godkjente å utvide bruken av Adtralza.
Adralza har vært godkjent for voksne siden juni i 2021. Legemiddelet er tiltenkt moderat til alvorlig atopisk eksem, og skal utelukkende brukes på pasienter som er kandidater til systematisk behandling. Det samme kravet gjelder for at unge pasienter kan bli tilbudt behandling med Adtralza.
Godkjennelsen kommer etter at Leo Pharma har gjennomført fase 3-studien ECZTRA 6, der de undersøkte effekten på pasientgruppen etter 16 ukers behandling.
Adtralza markedsføres i USA som Adbry.