Student har laget KI-chatbot for GE Healthcare i Lindesnes

25 000 dokumenter ved fabrikken i Lindesnes kan nå hentes opp av en kunstig intelligens (KI). 
DOKUMENT-BOT: En studentmedarbeider ved GE Healthcare i Spangereid har i sommer laget en KI-chatbot som kan hente ut dokumenter for de ansatte. | Foto: GE Healthcare / PR
DOKUMENT-BOT: En studentmedarbeider ved GE Healthcare i Spangereid har i sommer laget en KI-chatbot som kan hente ut dokumenter for de ansatte. | Foto: GE Healthcare / PR

En student fra Universitetet i Agder (UiA) har tilbrakt sommeren på GE Healthcares fabrikk i Lindesnes. 26 år gamle Ahmad Alkhaled jobber i det daglige med en integrert master i kunstig intelligens ved UiA.

– Jeg trodde ikke det skulle gå så fort, men nå har Ahmad allerede laget maskinen, så nå trengs bare en server for å kjøre den, forteller digitalsjefen hos GE, Jens Kjos-Hanssen til Lindesnes Avis.

Lokalavisen møter han og Alkhaled ved fabrikken i Spangereid. Moderselskapet til fabrikken vedtok nylig at 800 millioner kroner skal investeres i å utvide fasilitetene

Ifølge Alkhaled er det omtrent 25 000 dokumenter ved fabrikken som nå har blitt sortert, og som en chatbot drevet på kunstig intelligens kan hente opp igjen. 

Denne roboten skal mates med dokumenter for å sammenligne spørsmål fra brukere med svarene som er relevante, samtidig som det skal refereres til hvor svaret kom fra, sånn at brukeren kan være sikker på at svaret som blir gitt er riktig.

– Når dette er klart skal man slippe å vente på svar fra en annen ansatt via e-post, eller måtte lete i registre og journaler selv. Chatteroboten blir en mye raskere måte å få svar på, sier Alkhaled til lokalavisen. 

Tjenester fra OpenAi og Microsoft har blitt brukt i utviklingen av chatboten. 

Del artikkel

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vær i forkant av utviklingen. Få informasjon om det siste fra bransjen med vårt nyhetsbrev.

Vilkår for nyhetsbrev

Forsiden akkurat nå


Les også